Nettikoutsi Tepu neuvoo hyvän potkutekniikan

[level-jasen]
Viime talvena minulla oli huonojen hiihtokelien vuoksi aikaa pohtia jalkapalloa, joten siksi aloitan kirjoittamisen tässä Jäntevän uudessa sivustossa. Ja mikä olisikaan sopivampi aihe kuin pallon potkaiseminen eli miten potkaista palloa?

Hyvän potkun perusteet

1) Lyhyt vauhti, koska juoksuvauhdilla ei ole vaikutusta siihen kuinka lujaa pallo lähtee. Pitkä vauhti voi jopa haitata jalan asettelua eli askelmerkit eivät osu kohdalleen. Tavallisesti virhe on siinä, ettei vauhtia oteta lainkaan tai vauhti on liian pitkä. Kannattaa ottaa mallia huipuista, joilla vapaapotkuissa noin 3-7 askeleen vauhti.

2) Katse palloon, koska se takaa sen, että osuma on hyvä. Lisäksi pelaaja tietää missä kohti kenttää hän on ja missä maali on. Eli aina katse palloon potkaistaessa. Pelaaja ei missään nimessä katsele maalia tai maalivahtia potkuhetkellä.

3) Koko kehon rentous. Ainut kehon jännittynyt osa on nilkka, muuten ihan rentona. Yleinen virhe on, että jännittynyt keho olisi sama kuin voima. Tavoite on kuitenkin nopea jalan heilautus ja se ei onnistu jännittyneellä jalalla.

4) Tukijalka pallon viereen. Jos tukijalka jää taakse, puuttuu potkusta voima. Lisäksi siinä on se riski, että jalka osuu nurmikkoon. Tässä alla on esimerkki hyvästä tukijalasta. Toisessa kuvassa Zlatan ja toisessa Waltteri.

tukijalka

5) Viritys eli kyse on samasta asiasta kuin jousella ampumisella. Nuoli ei lennä, jollei jousta jännitetä. Laukaus lähtee takaa eli jalka heilahtaa reilusti taakse. Lisäksi kantapää nousee kohti pakaraa ja laukaiseva jalka muodostaa v-kirjaimen. Katso kuva.

viritys

6) Heilahdus. Potkaiseva jalka heilahtaa eteenpäin puolikaaressa. Jalan vauhti kiihtyy ja on suurimmillaan sen osuessa palloon.

heilahdus

littuun 7) Osuma. Osuma palloon kestää noin 0.01 sekuntia. Pallo menee osumakohdasta hetkeksi littuun. Osumassa varpaat osoittavat maata kohden ja osuma palloon tapahtuu jalkapöydällä. Se kuinka lujaa pallo lähtee, on riippuvainen jalan nopeudesta törmäyshetkellä.

8) Saatto. Laukaus ei pääty osumaan vaan saattoon. Jalan liike jatkuu eteen päin. saatto

Tässä esimerkki miltä Waltterin loppuheilahdus näyttää.

saatto2

Ja lopuksi esimerkkejä hyvistä kaukolaukauksista. Kiinnitä huomio erityisesti jalan heilahdukseen.

Linkkejä

[level-jasen]

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *